Varumärke och erbjudande

Case 1: Utveckling av ny värdegrund, profilering och inriktning

Kundens utmaning

I samband med att en grundskolekoncern förvärvade gymnasieskolor spridda i landet identifierade VD ett behov av att göra en profilförändring för att stärka skolornas attraktivitet och konkurrenskraft.

Fakta

  • Bransch: Utbildning
  • Sektor: Privat
  • Geografi: Sverige
  • Omsättning: 110 MSEK

CANDIs lösning

För att, med en tajt tidsram, skapa engagemang och delaktighet hos såväl skolledning, skolpersonal och elever genomfördes ett antal workshops med de olika målgrupperna. Ett lustfyllt koncept för workshops utvecklades för att möta respektive målgrupp. En enkät skickades också ut till samtliga elever för att fånga deras tankar, idéer och behov.

Mot bakgrund av resultatet från både workshops och enkät utvecklade CANDI en ny värdegrund och inriktning för skolorna. Därutöver utvecklade CANDI en tydlig handlingsplan för det fortsatta varumärkesarbetet, en plan som verksamheten tog över och exekverade på med interna resurser.

Resultat

  • En tydlig värdegrund och inriktning
  • Ett ökat engagemang och stolthet hos skolledning, skolpersonal och elever
  • Goda förutsättningar för effektiv marknadsföring av skolorna till både befintliga och potentiella elever
  • Stärkt employer brand

Case 2: Utveckling av nytt kommunikativt helhetskoncept

Kundens utmaning

En VD skulle göra en större förändring kopplat till verksamheten och behövde kommunikativt stöd i hela förändringsresan, alltifrån utveckling av en ny varumärkesplattform till ny hemsida och content i sociala medier.

Fakta

  • Bransch: Ledarutveckling
  • Sektor: Privat
  • Geografi: Globalt
  • Omsättning: 4,5 MSEK

CANDIs lösning

Arbetet inleddes med en djupanalys av verksamhetens kunder, samarbetspartners och medarbetare. Mot bakgrund av det utvecklades ett helt nytt kommunikativt koncept som omfattade allt ifrån utveckling av nytt varumärke, ny varumärkesplattform och grafisk profil samt paketering av erbjudande.

Dessutom utvecklades en ny hemsida och ett flertal case-filmer. Löpande utvecklades också content till sociala medier och nyhetsbrev. Därutöver har CANDI varit bollplank till VD på veckobasis och bland annat stöttat i samband med affärsutveckling, försäljning och kunddialog samt kriskommunikation.

Resultat

  • Ny varumärkesplattform, logotyp och grafisk profil
  • Ny paketering av erbjudandet, avseende såväl innehåll som grafik
  • Ny hemsida inkl nya foton och case-filmer
  • Utvecklad kommunikationsstrategi och content till sociala mediekanaler och nyhetsbrev
  • En kommunikativ och trygg ledning som enkelt, både visuellt, muntligt och i skrift, kan beskriva och sälja sitt erbjudande med hjälp av relevanta verktyg i rätt kanaler, till rätt målgrupp, i rätt tid.