Grundstruktur och organisation

Case 1: Översyn och omstrukturering av kommunikationsenheten

Kundens utmaning

Verksamhetens VD upplevde att kommunikationsenheten inte mötte verksamhetens behov och önskade genomföra en översyn och omstrukturering av verksamheten för att för att möta dagens och morgondagens behov.

Fakta

  • Bransch: Omställning
  • Sektor: Stiftelse
  • Geografi: Sverige
  • Omsättning: 1,5 miljard SEK

CANDIs lösning

Genom djupintervjuer med samtliga ledningsgrupps-medlemmar, nyckelpersoner och medarbetare på kommunikationsenheten gjordes en genomlysning och analys av verksamhetens uppdrag, arbetsprocesser, organisation och kompetens samt interna och externa kommunikationskanaler.

CANDI utvecklade därefter, utifrån analys och slutsatser, ett förslag på ny organisation med nya kompetenser och roller samt en tydlig uppdragsbeskrivning för såväl enheten som för den enskilda medarbetarens uppdrag och roll.

Som ett sista steg bidrog CANDI i de fackliga dialogerna, både kopplat till övertalighet och nyrekrytering, samt genomförde rekrytering av nya kompetenser.

Resultat

  • En tydlig uppdragsbeskrivning och målformuleringar för kommunikationsenheten
  • En ny organisationsstruktur
  • Medarbetare med rätt kompetens
  • Effektiva arbetsprocesser
  • Efter genomförd förändring uppfattades kommunikationsenheten som en kritisk framgångsfaktor för verksamheten i det pågående förändringsarbetet